Het uiterlijk van uw website wordt door vele factoren bepaald. Naast uw eigen huisstijl en logo, wordt de opmaak ook beïnvloed door kleurgebruik, lettertype en tekstgrootte. Een goede tekst komt tot zijn recht en ‘bevestigt’ de grafische onderdelen als foto’s, logo’s en pictogrammen. U bepaalt zelf wat de uitstraling moet zijn met in het achterhoofd de doelgroep die u wilt aanspreken.
Aware Web diensten vertaalt dit voor u in een website met een moderne look. Op de grote monitor op uw bureau, maar ook op een tablet of smartphone.
Maar dit is slechts de uiterlijke kant. Natuurlijk moet het er mooi uitzien maar uiteindelijk moet het leiden tot meer verkopen, moet het mensen overtuigen en informeren. Maar hoe doe je dát?
Doelgroep selectie
Om te beginnen moet het duidelijk zijn wie de klant is die we iets willen verkopen. En omdat iedereen op internet nog anoniem is, spreken we over een doelgroep. Dus we definiëren de doelgroep en vragen ons af:
“wat zou onze doelgroep van ons willen afnemen dat wij goed kunnen leveren?”
Dit maakt onze doelgroep ons duidelijk met zoekwoorden waarmee hij zoekt. Deze krijgen we echter alleen te zien als door hem gebruikte zoekwoorden goed in onze website zijn verwerkt! Dus, als we het allemaal goed hebben voorbereid en ingesteld, krijgt de zoeker onze website te zien als hij de zoekwoorden gebruikt die wij in de website hebben opgenomen. Dat is mooi want dan komen alleen de zoekers bij ons kijken die wij wat te bieden hebben!
Zoekwoorden of zoektermen?
Hoe exacter we de zoekwoorden definiëren waarop we gevonden willen worden, hoe minder ruis er zal zijn vanwege bezoekers die toch net iets anders zoeken. Maar stel nou dat een zoekterm die ons goed zou passen heel veel belangstelling trekt, bijvoorbeeld meer dan 1.000.000 hits, dan zijn we waarschijnlijk niet specifiek genoeg om ons van de concurrentie te onderscheiden. We raken dan ondergesneeuwd en komen nooit op de eerste pagina van Google’s overzicht te staan. We moeten dan zoeken naar zoekwoorden die heel dicht bij ons staan, maar veel minder hits opleveren.
Google geeft zelf onderaan de resultatenpagina afgeleide suggesties van zoekwoorden of zoektermen waarop óók veel gezocht werd. Daar kunnen we dankbaar gebruik van maken om de niche te vinden die we zoeken. Stel dat dit tot zoekwoorden leidt (vaak meerdere woorden die samen tot een zoekterm leiden) die slechts 25.000 hits opleveren dan loont het de moeite om te kijken wie hier bovenaan staan op de resultatenpagina.
Domein Autoriteit en Pagina Autoriteit
En dan komen er enkele nieuwe kreten om de hoek kijken als Domein Autoriteit (DA) en Pagina Autoriteit (PA). De DA waarde wordt gebruikt om de waarde van de website in het algemeen mee vast te leggen. En de PA doet dat voor de ‘huidige’ pagina, vaak de homepage maar dat hoeft niet. De website die bovenaan stond in het overzicht heeft bv een DA: 20 en een PA: 18. Dit zijn geen absolute waarden maar zijn relatief t.o.v. de andere websites.
Als we deze website eens inhoudelijk bekijken, komen we mogelijk tot de ontdekking dat wij dat veel beter kunnen. Mogelijk kunnen we hier de eerste plaats van dat bedrijf afsnoepen als onze content daar goed op is afgestemd. En daar moeten we nu aan gaan werken met goede content, externe links en Social Media aandacht.
Geef een reactie