Schrijven voor het web is bepaald niet hetzelfde als het schrijven van een brief. De bezoeker van een website léést namelijk niet echt maar scant de tekst vluchtig op zoek naar een trigger die de aandacht vasthoudt. U zult dus met zo weinig mogelijk woorden de kern van uw boodschap duidelijk moeten maken. Lukt dat niet, dan verlaat de bezoeker uw website voortijdig en gaat door naar de volgende. Een gemiste kans dus. Maar hoe houdt u de aandacht van de bezoeker vast en weet hem te verleiden verder te lezen en uiteindelijk uw product of dienst af te nemen?
Enkele regels die u kunt toepassen bij het schrijven voor het web:
Titels met een vraag werken goed. Ze zorgen ze voor meer aandacht op social media en in de zoekresultaten.
Maar ook:
• 10 tips om meer ….
• 6 manieren waarop je….
• Wat zijn de voor- en nadelen van…
Bedenk bij het schrijven voor het web ook dat de ‘houdbaarheid’ van uw artikel niet onbeperkt is. Houd het om de zoveel tijd eens tegen het licht en pas het zo nodig aan.
Gebruik vragen uit uw dagelijkse praktijk voor een artikel. Het staat daardoor dichter bij de mens en geeft eerder herkenning en acceptatie.
Maak er een gewoonte van regelmatig een artikel te schrijven. Door het vaker te doen wordt het steeds makkelijker en leuker en u bouwt ongemerkt een mooie verzameling op dat zeker meer bezoekers trekt.
Geef een reactie